Menakur Magasinet

Metoderna som hjälper mot klimakteriebesvär

Här berättar vi om 5 effektiva tips för dig som är i klimakteriet. Dessa metoder fungerar och kommer att hjälpa dig om du använder dem.

Klimakteriet är ingen lek. Det kan vara jättejobbigt! Vissa kvinnor upplever knappt några symtom alls, medan andra (de flesta) får ihållande besvär. Och det är här Menakur kommer in i bilden – som en naturlig lösning på problemen, i motsats till receptbelagda östrogenbehandlingar som ofta medför biverkningar.

Tänk på Menakur som en bra vän under klimakteriet, som en produkt som hjälper dig under denna besvärliga period – på ett naturligt sätt – och som ska användas regelbundet. Vi rekommenderar våra kunder att använda produkten i minst 6 månader. Speciellt under dom första fyra månaderna är regelbundet intag viktigt.

Många kvinnor känner inte till orsaken bakom deras besvär, eller utmaningar om du föredrar att uttrycka det så. Vi hör ofta talas om kvinnor som kommit en bra bit in i klimakteriet utan att veta det. Anledningen är helt enkelt att de saknar kunskap om klimakteriet.

Hur märks förändringarna? Symtomen kan delas in i tre kategorier:

1. Vasomotoriska symtom. Här ingår bland annat värmevallningar, nattsvettningar och sömnproblem.

2. Psykologiska besvär. Många kvinnor känner sig trötta, irriterade eller får humörsvängningar och minskad sexlust. Några drabbas även av klinisk depression. Om du tror att du kan vara i riskzonen bör du kontakta läkare så fort som möjligt.

3. Psykosociala/metaboliska besvär. Brist på östrogen kan orsaka besvär som torra slemhinnor i underlivet, vaginal inflammation och benskörhet. Kvinnor i klimakteriet bör vara särskilt uppmärksamma på det här med benskörhet. Menakur innehåller en kombination av ämnen som stärker skelettet. Detta är en viktig egenskap och ytterligare ett skäl att använda Menakur regelbundet.

Så vad kan du göra för att bli av med besvären?

Klimakteriet är inte en sjukdom, det är en fas i livet. Med det betyder inte att besvären ska ignoreras, de kan vara nog så jobbiga för den som drabbas. Om du har upplevt några av symtomen så vet du vad vi talar om. Det är bakgrunden till att vi efter flera års forskning lyckats utveckla Menakur, ett specialanpassat kosttillskott som lindrar besvären.

thor
Slipp värmevallningarna:
Östrogenliknande isoflavoner kan minska värmevallningarna och återställa hormonbalansen i kroppen.

Det är bevisat att klimakteriet inträffar något tidigare hos kvinnor som röker. Vissa besvär, som nattsvettningar kan minskas genom att man dricker mindre alkohol och undviker att äta starkt kryddad mat sent på kvällen. Sedan hjälper det förstås att känna till vad som händer med kroppen, så att du vet att det kommer att gå över när du känner dig sjuk, ledsen eller nere. Det finns ju faktiskt en anledning till att klimakteriet kallas för övergångsåldern. Klimakteriet kan sträcka sig från några månader upp till 10 år. De flesta upplever besvär under flera år. Använd Menakur under den här perioden så kommer besvären att minska markant. Eftersom Menakur innehåller skonsamma och naturliga ingredienser kan produkten användas under lång tid utan risk för biverkningar.

Här är några tips

En del kvinnor upplever en slags sorg över att ha förlorat sig själva när de kommer i klimakteriet. De känner inte igen sin kropp längre. Dessutom kan det hända att sexlusten minskar och att det gör ont att ha samlag för att slemhinnorna blivit torrare.
Klimakteriet sammanfaller också ofta med att barnen flyttar ut, något som många tycker är jobbigt, bara det. Den tomhet många upplever förstärks av att de genomgår en slags metamorfos från ”mamma” till ”farmor” eller ”mormor”. Det leder i många fall till depression eller till att livsglädjen försvinner under vissa perioder.

Ovan molnen …
När de smärtsamma tankarna dyker upp och det kryper i kroppen är det viktigt att komma ihåg att klimakteriet är en fas och att det kommer att gå över. Det finns också en hel del du kan göra för att må bättre. Här är fem tips på sådant du kan göra själv:

1. Like a rolling stone
På rullande sten växer ingen mossa och forskning visar att det ligger mycket i uttrycket ”en sund själ i en sund kropp”. Studier visar att de vanligaste klimakteriebesvären i mindre utsträckning drabbar kvinnor som är aktiva och motionerar regelbundet.

2. Lyssna på Ingrid Espelid Hovig
Ingrid Espelid Hovig, Norges mest kända matguru, dog tyvärr förra året vid 95 års ålder. Men hon är fortfarande den bästa kostrådgivare du kan ha under klimakteriet. Hon förespråkade att vi bör äta en varierad kost, med mycket fet fisk, grönsaker, frukt och fullkornsprodukter, vilket är det bästa sättet att motverka de problem som kan uppstå när produktionen av östrogen och progesteron minskar, till exempel hjärtsjukdomar och benskörhet. Använder du dessutom Menakur regelbundet har du större förutsättningar att klara av klimakteriet utan besvär.

3. Soja gör susen
Kvinnor i Asien drabbas sällan av värmevallningar under klimakteriet, vilket forskarna tillskriver den höga konsumtionen av soja. Soja är nämligen rikt på växtöstrogen (fytoöstrogen), som är känt för att lindra klimakteriebesvär. Förutom sojabönor är även andra baljväxter, fullkorn och bär rikt på dessa ämnen. Soja är en av ingredienserna i Menakur som kompenserar den minskade östrogennivån i kroppen.

4. Drick vatten
Se till att du får i dig tillräckligt med vatten. En rad olika funktioner i kroppen, allt från huden till ämnesomsättningen är beroende av vatten och du bör dricka minst en liter varje dag. Vatten är också viktigt för kroppens förmåga att reglera temperaturen, så att du bättre klarar av plötsliga temperatursvängningar. Dessutom bidrar vatten till att du koncentrerar dig bättre och håller humöret uppe.

5. Stressa lagom
Även om det är lättare sagt än gjort, är det viktigt att du i möjligaste mån undviker stress i livet. Stress kan nämligen leda till att klimakteriebesvären och obehagen förvärras. Lär dig gärna några avslappningstekniker, såsom andningsövningar eller yoga/meditation.

Bonustips
Vårt bonustips är ganska självklart. Men för oss är det viktigt att du förstår hur effektivt Menakur faktiskt är. Hela 9 av 10 av våra kunder är så nöjda med Menakur att de rekommenderar produkten till andra kvinnor i klimakteriet. Menakur innehåller en sammansättning av soja, rödklöver, B6-vitamin och alfalfa, som minskar klimakteriebesvär. Dessutom innehåller produkten koncentrerade mängder D-vitamin, kalcium och magnesium, som stärker skelettet och minskar risken för benbrott under klimakteriet. Vi vill göra dig extra uppmärksam på denna egenskap hos Menakur, eftersom svenska kvinnor är extra utsatta för benbrott.

Sammanfattning – det här bör du känna till

Tipsen ovan är ingen mirakelkur. Men de kommer att hjälpa dig om du följer dem konsekvent. Du kommer att uppleva en skillnad. Om du dessutom använder den rekommenderade dosen av Menakur, 2 tabletter per dag, har du betydligt större chanser att klara dig genom klimakteriet utan besvär.

För vissa försvinner besvären helt och hållet. Vi rekommenderar våra kunder att använda produkten i minst 6 månader, men du kommer att uppleva en skillnad efter kortare tid än så. Vissa upplever en omedelbar effekt, medan det för andra kan ta lite längre tid.

Framöver kommer jag, Anette heter jag förresten, att skicka fler nyhetsbrev om klimakteriet till dig. Jag rekommenderar att du läser dem. De innehåller mängder av sådant som är bra att veta för alla som är i klimakteriet. Då återstår det bara för mig att önska dig lycka till. Om det är något du undrar över, vad som helst, är det bara att höra av dig. Vi finns här för dig!

Med vänliga hälsningar,
Anette på Menakur