Menakur Magasinet

De dolda klimakteriebesvären

Värmevallningar och nattliga svettningar är tydliga symtom, men att effekterna rör sig ned genom benen under är inget man märker lika tydligt. Så desto viktigare är det att förebygga detta.

Som barn fick du höra att du skulle dricka upp din mjölk om du ville bli stor och stark! Mjölk och andra mejeriprodukter är den viktigaste källan till kalcium, själva byggstenen för skelettet och benvävnaden.

Porösa ben

Kalcium är viktigt när vi är barn men kroppen behöver detta mineral även senare i livet. Vår benmassa växer faktiskt ända fram till 35-årsåldern. Därefter bryts den långsamt ner och under och efter klimakteriet minskar den drastiskt. Kvinnor i 50-årsåldern förlorar i genomsnitt en halv till en procent av sin benmassa per år, men därefter avstannar den negativa trenden.

Hormonella förändringar under klimakteriet leder till förlust av benmassa – vilket ökar risken för benskörhet

Det finns ett tydligt samband mellan klimakteriet och minskad benmassa. Detta beror på att kroppen slutar att producera östrogen. Förutom en rad andra kända klimakteriebesvär leder hormonella förändringar till förlust av benmassa – vilket ökar risken för benskörhet.

En av tre kvinnor lider av benskörhet

Förlusten av benmassa är inte lika märkbar som andra övergångsbesvär. Just därför är det så viktigt att vara observant på detta. Sverige ligger i världstoppen när det gäller benskörhet (osteoporos), vilket är ett stort problem. Brott i handleder, höfter och så vidare ger starka smärtor för den som drabbas av det. Dessutom kostar det samhället stora pengar.

thor
Svenska kvinnor utsatta: I världstoppen för benbrott

Man kan förebygga benskörhet genom att se till att få i sig tillräckligt mycket kalcium genom kosten. Förutom mejeriprodukter innehåller gröna bladgrönsaker, mandlar, frukt, bönor, linser, sesamfrön med skal och nötter mineraler. Om du inte får i dig tillräckligt mycket kalcium (till exempel på grund av mjölkintolerans och allergier), är kosttillskott en bra lösning.

D-vitamin + kalcium = sant

Som du säkert vet, har olika vitaminer olika egenskaper. D-vitaminets uppgift är bland annat att hjälpa kroppen att absorbera kalcium från tarmen. D-vitamin är därför av helt avgörande betydelse för en sund och normal benuppbyggnad. Om kroppen inte får tillräckliga mängder kalcium kommer den att ta av skelettets lager av kalcium. Detta förhindrar man genom att inta tillräckligt mycket av ”den gyllene kombinationen” kalcium + D-vitamin.

thor
God effekt: May Ingunns klimakteriebesvär har försvunnit

Kroppen bildar D-vitamin med hjälp av solljuset, och i maten är berikade mejeriprodukter och fet fisk de viktigaste källorna. Många behöver emellertid ett tillskott för att få i sig tillräckliga mängder D-vitamin, särskilt under vinterhalvåret.

Livsstilen har stor betydelse

Förutom kosten spelar livsstilen en viktig roll. Fysisk aktivitet är viktig under hela livet, även under klimakteriet. Det inte bara ökar konditionen och muskelstyrkan – att motionera är viktigt för att behålla styrkan i skelettet.

Menakur – ett naturligt alternativ

Menakur är ett norskutvecklat naturmedel särskilt framtaget mot klimakteriebesvär. Menakur rekommenderas om du inte vill använda receptbelagda östrogenpreparat som kan ge biverkningar utan hellre vill ha ett naturligt alternativ.

Idag använder tusentals kvinnor Menakur mot typiska klimakteriesymtom, och många upplever att deras besvär minskar successivt – helt utan biverkningar. Detta beror på Menakurs unika sammansättning av naturens egna ”läkemedel”: örter, mineraler och vitaminer. Varje tablett innehåller bland annat en rekommenderad dos av både kalcium och D-vitamin – tillskott som bidrar till att förebygga förlust av benmassa och benskörhet.